سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورزشی

در پی حذف معاونت تربیت بدنی از ساختار وزارت آموزش و پرورش، برنامه های ورزشی خیل عظیم دانش آموزان تق و لق شد و درواقع ورزش که یک اصل مهم در جامعه بشری است، جایگاه خود را در این وزارتخانه مهم و زیربنایی از دست داد!
    کشورهای پیشرفته در ورزش، پایه و اساس برنامه های تعلیم و تربیت ورزشکاران را در مدارس ابتدایی متمرکز می کنند و زمینه را برای جذب دانش آموزان کم سن و سال به اماکن و تاسیسات ورزشی فراهم می سازند.
    در کشور ما هم مقامات ارشد سازمان تربیت بدنی و روِسای فدراسیون ها هنگام سخنرانی و مصاحبه های مطبوعاتی به برنامه های پایه ای و زیرساخت ورزش اشاراتی داشتند و شعار زیبا و دلنشینی درخصوص توجه خاص به نوجوانان و جوانان را ارائه می دهند، ولی در عمل درست عکس آن را می بینیم.
    برای مثال، به رشته فوتبال که پرطرفدارترین ورزش کشورمان محسوب می شود می پردازیم. هرگاه در راCس فدراسیون فوتبال تغییرات عمده ای صورت می گیرد، مسئولان جدید وعده می دهند که برای فوتبال پایه ای برنامه های ویژه ای درنظر دارند و فوتبال را در سنین نونهالی و نوجوانان آغاز می کنند ولی وقتی وارد میدان عمل می شوند آن قول و قرارها را از یاد می برند!
    اگر به راستی متولیان فدراسیون فوتبال نیم نگاهی به نوجوانان و جوانان داشتند و به سازندگی در فوتبال پایبند بودند، تیم های نوجوانان و جوانان ایران در مسابقات آسیایی و آزمون ورودی به جام جهانی نتیجه می گرفتند. سال ها است که دوستداران فوتبال در حسرت حضور تیم ملی امید، در بازی های المپیک مانده اند، یا آرزو دارند تیم های ملی نوجوانان و جوانان فوتبال از مرحله مقدماتی رقابت های قهرمانی آسیا صعود کنند و حداقل در بین چهار تیم برتر مرحله نیمه نهایی ظاهر شوند، ولی متاسفانه این آرزوهای دیرین و انتظارات برحق مردم ورزشدوست ما برآورده نشده است و هر سال فاصله تیم های پایه ای ایران با حریفان آسیایی افزایش می یابد.
    
    ورزش را باید از مدارس آغاز کرد
    فدراسیون فوتبال یک نمونه بود و به خاطر جایگاه ویژه ای که در ورزش کشورمان دارد و از طرفداران بی شمار برخوردار است آن را به عنوان یک نمونه بارز درنظر گرفتیم، بیشتر فدراسیون های ورزشی ما به برنامه ریزی روی ورزشکاران پایه و سنین کم، توجهی ندارند. در حالی که مدارس ابتدایی محل مناسبی برای تعلیم و تربیت ورزشکاران نوپا است و اگر فدراسیون ها با مسئولان ورزش مدارس هماهنگی لازم را داشته باشند می توان با سرمایه گذاری اندک روی دانش آموزان، پشتوانه ورزش در بیشتر رشته ها را تقویت کرد.
    
    مشکلات فدراسیون ورزش دانش آموزان
    در سال های اخیر فدراسیون ورزش دانش آموزان تاسیس شده و مسئولان این نهاد با کمترین امکانات مالی و تاسیسات مواجه اند، فدراسیون های ورزشی، به ویژه سازمان تربیت بدنی وظیفه دارند، با این فدراسیون همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند و با حمایت های مالی دانش آموزان ورزشکار را زیرپوشش قرار بدهند، تا این فدراسیون بتواند تیم های منتخب و بهترین ورزشکاران را در مسابقات بین المللی شرکت بدهد.
    بی تردید حضور تیم های پایه ای و کم سن و سال در تورنمنت های بین المللی برای تقویت پشتوانه تیم های ملی بزرگسالان بسیار مؤثر است.
    
    تیم بسکتبال از حضور در جام جهانی بازماند
    تیم بسکتبال دانش آموزان قرار بود، در مهلت تعیین شده ازسوی کمیته برگزاری مسابقات جهانی ورودیه موردنظر را بپردازد و فروردین ماه در رقابت های دانش آموزان جهان که با شرکت 24 کشور برگزار می شود، حضور یابد. به قرار اطلاع تمامی تیم هایی که جواز ورود به مسابقات بسکتبال قهرمانی دانش آموزان جهان در فرانسه را به دست آورده اند، حق ورودی دو هزار یوروئی را پرداخت کرده و آماده مبارزه در آن میدان می شوند، ولی وزارت آموزش و پرورش در پرداخت حق ورودی تیم برگزیده بسکتبال دانش آموزان کشورمان کوتاهی کرد و این تیم پشت دیوار آرزوها ماند...!
    
    سرمایه هایی که به هدر رفت!
    مسئولان ورزش دانش آموزان برای آماده سازی تیم بسکتبال سرمایه قابل توجهی را اختصاص دادند. برای این تیم اردوهای تدارکاتی تشکیل شد و بازیکنان منتخب زیر نظر کادر فنی، تمریناتشان را دنبال کرد و بیش از 5 میلیون تومان برای برپایی این اردوها و بازی های تدارکاتی و آماده سازی هزینه شد. این یک بُعد قضیه است. مخارج دیگری هم برای تشکیل تیم بسکتبال دانش آموزان صرف شده است. اعضای تیم منتخب برای حضور در اردوها مجبور شدند به طور مرتب در کلاس های درس حاضر نشوند و برای جبران عقب ماندگی از درس هنگام فراغت و استراحت، درس بخوانند و مطالعه کنند.
    
    حضور در جام بین المللی قبرس
    فدراسیون بسکتبال کشور، در همین راستا و همکاری با کادر فنی تیم بسکتبال دانش آموزان، تعدادی از بازیکنان این تیم را به همراه تیم بسکتبال دانشگاه آزاد به قبرس اعزام کرد تا در تورنمنت بین المللی آن کشور شرکت کنند و ضمن محک زدن خود تجربیاتی را برای حضور در رقابت های جهانی فرانسه کسب کنند.
    تیم بسکتبال دانش آموزان در سال های گذشته با شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در بین اهالی این ورزش مطرح شد و امسال قرار بود برای چهارمین بار وارد صحنه رقابت های جهانی شود که این امر میسر نشد.
    
    ورزش آموزش و پرورش، متولی ندارد
    رئیس انجمن ورزش مدارس کشور درخصوص عدم حضور تیم بسکتبال دانش آموزان در مسابقات جهانی فرانسه گفت: هر سال برای اعزام تیم های دانش آموزی به خارج از کشور و شرکت در تورنمنت های بین المللی از وزیر آموزش و پرورش مجوز گرفته می شد، امسال به خاطر نداشتن متولی در ورزش آموزشگاه ها این کار به موقع انجام نشد. با توجه به پایان مهلت پرداخت ورودی به کشور میزبان احتمال اعزام تیم بسکتبال به فرانسه بسیار ضعیف است.
    اسدا... کبیر افزود: فرانسوی ها، پس از اعلام آمادگی تیم ما برای شرکت در مسابقات مذکور، نامه ای به آموزش و پرورش ارسال کردند و تاریخ پرداخت ورودیه، همچنین ثبت نام تیم ها نیز در آن نامه قید شده بود. متاسفانه هیچ مسئولی پیگیر این موضوع نشد!
    
    امور تربیتی، جایگزین معاونت تربیت بدنی
    اسدا... کبیر که از پیشکسوتان صاحبنام رشته بسکتبال است و هم اکنون با فدراسیون بسکتبال و تیم های لیگ برتر همکاری نزدیکی دارد، با اشاره به حذف معاونت تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش گفت: با اینکه مقامات بلندپایه ورزش کشورمان، به خصوص محمد علی آبادی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی بعد از حذف معاونت تربیت بدنی در این وزارتخانه تلاش بسیاری کرد تا ورزش جایگاهش را در آموزش و پرورش حفظ کند، اما این تلاش ها نتیجه بخش نبود و امور ورزش آموزشگاه ها در معرض خطر قرار گرفته است. به اعتقاد ما و بیشتر کارشناسان و سینه سوخته های ورزش حذف معاونت تربیت بدنی و تندرستی در وزارت آموزش و پرورش یک اشتباه بود.
    
    اظهار تاسف رئیس فدراسیون بسکتبال
    محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال کشورمان، با ابراز تاسف از مهجوری تیم بسکتبال، از صحنه رقابت های جهانی گفت: پرداخت 2 هزار یورو، مبلغ زیادی نبود که مسئولان آموزش و پرورش برای اعزام یک تیم به خارج از کشور آن هم برای حضور در عرصه رقابت های جهانی کوتاهی کردند. اگر به موقع فدراسیون بسکتبال را در جریان امر قرار می دادند، ما با جان و دل 2 هزار یورو را پرداخت می کردیم تا دانش آموزان جوان شانس حضور در صحنه جهانی را از دست ندهند.
    
    فدراسیون بسکتبال آماده همکاری است
    محمود مشحون که از جنس بسکتبال است و پیشینه درخشانی در ورزش دارد، افزود: پرداخت 2 هزار یورو در مقابل این تجربه بزرگ جهانی برای دانش آموزان مبلغی نبود که آموزش و پرورش از پرداخت آن مضایقه کرده است. این سفر برای دانش آموزان بسیار مفید و پرحاصل بود و می توانست در آینده بسکتبال ایران تاثیرگذار باشد.
     در مسابقات جهانی بسکتبال دانش آموزان 24 تیم برتر دنیا حضور دارند، اگر تیم ایران وارد این میدان می شد، قدر مسلم نتایج قابل قبولی را کسب می کرد که در نهایت به سود ورزش کشور ما، به خصوص بسکتبال بود. 
    

ارسال شده در توسط شاهرخ

درس بی کناب ورزش
10تمرین ورزشی ساده بدون نیاز به دستگاه ورزشی ( 2/9/1387 )
گوش درد شناگران
30 دقیقه پیاده روی کاهش سکته مغزی
والیبال
ورزش برای لاغرها
ورزش قلب
معلمان ورزش مدارس ‌تجربی‌اند
مقایسه عوامل آموزشی درس تربیتبدنی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی
نقش ورزش مدارس در شکوفایی ورزش کشور
ورزش پایه را باید از مدرسه آغاز کرد
دریبل برزیلی
چگونه فوتبال بازی کنیم
موفقیت ذهن ورزش
تکواندو
بازی
جودو
اموزش فوتبال
آموزش بسکتبال
فوتبال نوین
ورزش
تاریخچه ورزش
مسابقات فوتبال و سازماندهی و تشکیلات فیفا
رابطه حرکت و ورزش با دستگاه تنفس
پیشگیری از آسیب های ورزش تنیس
نیاز به آب و املاح در ورزشکاران1
12 دلیل خوب برای دویدن
طبقه بندی سن در فوتبال
معرفی رشته تربیت بدنی
نیروی عضلانی
علوم تغذیه در ورزش
تاریخچه فوتبال
ورزش عضلات چشم
علوم ورزشی
نقش پیاده روی بر سلامتی
بهمن 1387
آذر 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
استقلال یا ذوب آهن
اردیبهشت 1388
گرم کردن و سرد کردن در ورزش
بیانیه مایلی کهن
استقلال قهرمان شد
آرشیو